1 maj

Hej! Det är jag, Billy här. :) 1 maj är en speciell dag också, vilket man inte kan tro. Nu ska jag berätta lite om 1 maj! :D

Förr i tiden räknades ofta första maj som den första sommardagen. Då skulle alla stängsel vara lagade så att kor och hästar kunde släppas ut på bete.
På första maj skulle man äta mycket mat och "dricka märg i benen" - det betydde att dricka sig stark. Olika äggrätter var typiskt första majmat. Att äta ägg på första maj är en äldre sed i vårt land än att äta dem till påsk.
I över hundra år har första maj varit arbetarnas speciella dag. Demonstrationståg marscherar genom städerna och folk bär plakat med texter som kräver att människorna ska få det bättre och att alla arbetare i hela världen ska hjälpa varandra. Röda flaggor vajar och orkestrar spelar arbetsånger.
Visa:

En dag när göken gol i maj
vi bakade en äppelpaj.

Äppel päppel pirum oarum
äppel päppel pirum puff.


Vi bakade en äppelpaj
och gick med den till stadens kaj.
Äppel päppel pirum parum 
äppel päppel pirum puff.

Vi gick med den till stadens kaj
och gav den till en hungrig haj.
Äppel päppel pirum parum
äppel päppel pirum puff.



Nu har jag skrivit lite om 1 maj! :)
Nu syns vi inte på ett tag... antingen på Kristihimmelsfärdsdag eller mors dag. :)
Vi ses!!


Kommentera snälla :)

Om du kommenterar, kan du räkna med att jag blir glad!:

Ditt namn:
Spara namn?

E-postadress: (Det är bara jag som ser den och den publiceras inte)

Din sida/blogg:

Vad vill du säga mig?:

Trackback
RSS 2.0