Kvinnodagen och fettisdagen

Tjabba tjena hallå!

I dag är det fettisdagen (låter konstigt jag vet :P). Det är dagen innan fastan. Man äter semlor för att fira "de normala måltiderna". (Hm... jag går i kör på en kyrka och så... jag vet det besta om bibeln o.s.v) I morgon börjar fastan, då man inte äter mycket. Man får en liten bit potatis, fisk eller så. Godis är förbjudet, kött också. Man får bara 1 portion och bara dricka vatten. Man får inte skratta (vilket är svårt!) eller vara glad. Om man inte fastar med maten, kan man låta bli att sitta vid datorn eller greja med mobilen eller så. Jag struntar nog i det... ;p

Man ska också synda för Jesus dog på korset och våra synder. Vissa häller aska över huvudet och tvättar sig inte, andra tycker det räcker med ett kors av aska i pannan. Gör ni något av det här under fastan? Vi brukar inte göra det :S

Men äta semlor, det gör vi absolut! :) Idag har jag ätit två stycken, och efter maten ska vi äta en till!^^



Mmmm.... mums fillibabba! :D

I dag är det också den internationella kvinnodagen. Man hyllar kvinnorna, helt enkelt! :) I alla länder har kvinnorna mindre rätt än männen. Vi Sverige var bland de första att få fram kvinnorna, inte förrän år 1927. Vi kvinnor har rätt att rösta, och får jobba. Men vi har inte lika hög lön som männen, det går nog inte att ändra tyvärr... inte än iaf.


Kommentera snälla :)
Postat av: Amanda

det där värmde verkligen mitt hjärta...you make my day...Love you!!!!!

2011-03-08 @ 20:36:59
URL: http://comeonandrock.blogg.se/
Postat av: Iosefine

Semlor, mums. Jag skulle ha ätit det igår men dom var slut så mamma och pappa köpte nåt annat. Men dom sa att dom skulle köpa semlor idag :D

Jag ska inte fasta. Men min mamma ska och min största storebror. Just nu är jag förkyld :(

Men

2011-03-09 @ 07:59:41
URL: http://willesminne.blogg.se/
Postat av: wiooi

Hihi Jag älskar fettisdan

2011-03-09 @ 15:10:01
URL: http://panfuwiooi.blogg.se/

Om du kommenterar, kan du räkna med att jag blir glad!:

Ditt namn:
Spara namn?

E-postadress: (Det är bara jag som ser den och den publiceras inte)

Din sida/blogg:

Vad vill du säga mig?:

Trackback
RSS 2.0