Billy berättar om Kristi himmelfärdsdag

Nu är jag här igen, hej!

Det är jag, Billy! :D Och ni minns vad det är dags för när jag bloggar...? ;)
Jo - högtider!
Idag är det Kristihimmelfärdsdag, och här kommer lite info^^


Fyrtio dagar efter påsk kommer Kristi himmelfärdsdag, alltid på en torsdag.
Jesus dog på långfredagen och återuppstod på den tredje dagen, påskdagen. Sedan visade han sig flera gånger under de närmsta veckorna. Den sista gången var just på Kristi himmelfärdsdag. Då fick lärjungarna se hur han for till himlen.



Förut var det vanligt att samla folk till gökotta på Kristi himmelfärdsdag. Då hoppades man på att få höra sommarens första gök. Ibland var prästen med och höll en kort gudtjänst.
Förutom gökens ko-ko kunde man få höra rävhonan lära sina ungar skrika. Så sa man i alla fall, men egentligen menade man nog att alla borde vakta sina husdjur extra noga vid den här tiden på våren. Varför? Jo, räven hade just fått ungar och jagade flitigt för att få mat till dem.
På många håll i Sverige räknas Kristi himmelfärdsdag som den första metaredagen. Då var det många som stod på bryggan för att meta.



Av björkris plockat på Kristi himmelfärdsdag blev extra bra vispar, särskilt om man stulit riset i någon annans skog.



Det var allt för denna gången! Sedan kommer lite mer, om sommaren... :)


Kommentera snälla :)

Om du kommenterar, kan du räkna med att jag blir glad!:

Ditt namn:
Spara namn?

E-postadress: (Det är bara jag som ser den och den publiceras inte)

Din sida/blogg:

Vad vill du säga mig?:

Trackback
RSS 2.0