Valborgsmässoafton

Hejj!!

Tänkte skriva lite mer på "högtider", t.o.m bara iaf det är typ Kristihimmelsfärd eller Pingst ;). Men det är Billy som kan mest... så han får göra det^^! Varsågod, Billy!

Tack, Pandania! Nu ska jag berätta om Valborgsmässoafton.
På Valborgsmässoafton den sista april tänder man stora eldar. Från början var eldarna till för att skrämma bort älvor, vättar och gastar som hade tagit över djurens betesmarker under vintern. Oväsen var också ett bra vapen. Man hojtade och skrek, slamrade med grytlock och sköt med gevär. Så långt som eldskenet och oljudet nådde blev markerna fria från allt otyg som kunde skada djuren. Därför tändes ofta valborgseldarna på höga platser.
Förr gick ungdomarna i byn från gård till gård och "sjöng maj i by".  I majvisorna tiggde de ägg, pengar och brännvin till den vårfest som alltid ordnades den första maj. I de gårdar där ungdomarna fick något, "majade" de. Då satte de kvistar med utslagna gröna löv på verandan eller vid husknuten. Nästa dag kunde alla se vilka som hade skänkt något.
Majvisorna hade både tackverser och nidverser. Hade man fått något sjöng man en tackvers, annars drog man en nidervers, en elak vers om hur snåla folket i gården var.
Det var allt för mig! Vi ses i morgon, när jag ska berätta om 1 maj! :D

 och

Kommentera snälla :)

Om du kommenterar, kan du räkna med att jag blir glad!:

Ditt namn:
Spara namn?

E-postadress: (Det är bara jag som ser den och den publiceras inte)

Din sida/blogg:

Vad vill du säga mig?:

Trackback
RSS 2.0